Blogs

 

In 10 geboden de waarheid achter het scholierenleven

9 okt 2011, 12:09 - Dit is een geimporteerd blog item! origineel

Ook zo zwaar wanhopig door het vreeschlijk nare en verwarrende scholierenleven?

Niet zo gek, want niets daarin is wat het lijkt. We worden gewoon genaaid door de wereld om ons heen.

In den beginne was er chaos

Daarom: tien heldere blikken die zo keihard en ongezouten waar zijn, dat de Chaos ze niet eens durft  te lezen.

Opdat het levensbegrip na het lezen direct in je neer zal dalen. Geloof me: deze tien geboden zullen al snel overzicht scheppen in ons bestaan.

De tien geboden

1. Vecht niet tegen de wekker
Zo is het een keiharde waarheid dat hoe hard je ook op je wekker slaat, je never nooit van hem zult winnen. Zelfs de heftigste scheldwoorden en krachtigste armen helpen niet, want hij heeft een snooze-functie en batterijen die maar niet op willen gaan.

2. Leer maar niet zoveel
Denk maar niet dat lang voor een toets leren je een hoog cijfer op zal leveren. Sterker nog: het omgekeerde is waar. Hoeveel uur je ook leert voor dat verschrikkelijke Wiskunde of übermoeilijke Duits, het eindresultaat zal altijd onderaan je cijferlijst bungelen.

3. Fiets nooit snel
Nog zoiets: wanneer je snel fietst, kom je te laat. Al-tijd. Terwijl als je rustig fietst, het zelfs lukt om op tijd op school te zijn.

4. Accepteer de drievoud aan bruggers
Ook de tweede- en derdeklassers zijn nog bruggers. Maar dat weten alleen de bovenbouwers.

5. Accepteer de pepernoten in augusuts
Pepernoten zijn helemaal niet van Sinterklaas, maar voor ons. Daarom liggen ze nu al maanden in de winkel.

6. Begrijp de werking van je pen
Een pen heeft een eigen wil. En een knipperlichtwerking: inkt, geen inkt, inkt, geen inkt. Maar als je een smoes zoekt om je huiswerk niet te maken, schrijft hij vlekkeloos.

7. Wees bescheiden en leer niet
Niet leren voor een toets is een teken van bescheidenheid: je bent met weinig tevreden. Een goede eigenschap.

8. Gebruik je telefoon niet als camera
Klinkt voor de hand liggend, maar wekt toch een hoop verwarring op bij velen. Voor eens en altijd: met een mobiele telefoon kun je alleen maar simpele kiekjes maken, vooral als je dénkt er zoiets als een echte foto mee te kunnen maken.

9. Vind afwassen leuk
Prent jezelf maar in dat het hartstikke leuk is om de afwas te doen. Hoe leuker je iets namelijk vindt, hoe groter de kans is dat je ouders het je verbieden.

10. Trek je broek omhoog
En voor de heren onder ons: ook je broek en darmen kennen een verband. Hoe lager je broek hangt, hoe meer iedereen je ruften ruikt.

De Apotheose

Dat verduidelijkt het leven, nietwaar? En kun je vanavond niet slapen omdat de chaos je nog steeds uitlaat alsof je een gedweeë hond bent: ga dan geen schaapjes tellen, maar dreun deze tien geboden op. Steeds opnieuw. Laat jezelf niet wakker liggen door een wereld vol tegenstrijdigheden.

Laat jezelf niet langer uren leren – dreun! Dreun pepernoten je hoofd in, dreun de bescheidenheid het leven in, dreun die wekker kapot – dreun! Dreun de regels op tot de woorden als echo's doorklinken in je dromen! Alles voor een goede nachtrust en een overzichtelijk scholierenleven.


4 reacties | lees origineel...

› Meer...

In 10 geboden de waarheid van het scholierenleven

9 okt 2011, 07:03 - Dit is een geimporteerd blog item! origineel

Ook zo zwaar wanhopig door het vreeschlijk nare en verwarrende scholierenleven?

Niet zo gek, want niets daarin is wat het lijkt. We worden gewoon genaaid door de wereld om ons heen.

In den beginne was er chaos

Daarom: tien heldere blikken die zo keihard en ongezouten zijn, dat de Chaos ze niet eens durft  te lezen.

Opdat het levensbegrip na het lezen direct in je neer zal dalen. Geloof me: deze tien geboden zullen al snel overzicht scheppen in ons bestaan.

De tien geboden

1. Vecht niet tegen de wekker
Zo is het een keiharde waarheid dat hoe hard je ook op je wekker slaat, je never nooit van hem zult winnen. Zelfs de heftigste scheldworden en krachtigste armen helpen niet, want hij heeft een snooze-functie en batterijen die maar niet op willen gaan.

2. Leer maar niet zoveel
Denk maar niet dat lang voor een toets leren je een hoog cijfer op zal leveren. Sterker nog: het omgekeerde is waar. Hoeveel uur je ook leert voor dat verschikkelijke Wiskunde of übermoeilijke Duits, het eindresultaat zal altijd onderaan je cijferlijst bungelen.

3. Fiets nooit snel
Nog zoiets: wanneer je snel fietst, kom je te laat. Al-tijd. Terwijl als je rustig fietst, het zelfs lukt om op tijd op school te zijn.

4. Accepteer de drievoud aan bruggers
Ook de tweede- en derdeklassers zijn nog bruggers. Maar dat weten alleen de bovenbouwers.

5. Accepteer de pepernoten in augusuts
Pepernoten zijn helemaal niet van Sinterklaas, maar voor ons. Daarom liggen ze nu al maanden in de winkel.

6. Begrijp de werking van je pen
Een pen heeft een eigen wil. En een knipperlichtwerking: inkt, geen inkt, inkt, geen inkt. Maar als je een smoes zoekt om je huiswerk niet te maken, schrijft hij vlekkeloos.

7. Wees bescheiden en leer niet
Niet leren voor een toets is een teken van bescheidenheid: je bent met weinig tevreden. Een goede eigenschap.
8. Gebruik je telefoon niet als camera
Klinkt voor de hand liggend, maar wekt toch een hoop verwarring op bij velen. Voor eens en altijd: met een mobiele telefoon kun je alleen maar simpele kiekjes maken, vooral als je dénkt er zoiets als een echte foto mee te kunnen maken.
9. Vind afwassen leuk

Prent jezelf maar in dat het hartstikke leuk is om de afwas te doen. Hoe leuker je iets namelijk vindt, hoe groter de kans is dat je ouders het je verbieden.

10. Trek je broek omhoog
En voor de heren onder ons: ook je broek en darmen kennen een verband. Hoe lager je broek hangt, hoe meer iedereen je ruften ruikt.

De Apotheose

Dat verduidelijkt het leven, nietwaar? En kun je vanavond niet slapen omdat de chaos je nog steeds uitlaat alsof je een gedweeë hond bent: ga dan geen schaapjes tellen, maar dreun deze tien geboden op. Steeds opnieuw. Laat jezelf niet wakker liggen door een wereld vol tegenstrijdigheden.

Laat jezelf niet langer uren leren – dreun! Dreun pepernoten je hoofd in, dreun de bescheidenheid het leven in, dreun die wekker kapot – dreun! Dreun de regels op tot de woorden als echo's doorklinken in je dromen! Alles voor een goede nachtrust en een overzichtelijk scholierenleven.


1 reactie | lees origineel...

› Meer...

De antwoorden van HIV deskundige Atie

8 okt 2011, 13:03 - Dit is een geimporteerd blog item! origineel

HIV, help!?

Er is veel onwetendheid en verkeerde informatie over HIV, dat bleek maar weer eens uit onze chat. HIV-consultant Atie wees ons er bijvoorbeeld op, dat je echt niet zomaar HIV krijgt. Als je veilig vrijt en de HIV-patient neemt netjes zijn/haar medicatie, is de kans op besmetting pietepeuterig klein.

Ook misverstanden over muggen (nee, door een muggenprik kun je écht geen HIV krijgen!) en de CIA (HIV is niet door de CIA bedacht, toch?) werden uit de wereld geholpen. Na afloop van de chat durfde (bijna) iedereen een HIV-patient te tongen. En dat kan dus ook totaal geen kwaad!

Chat gemist?

Heb je 5 oktober de chat moeten missen? Lees dan alle vragen antwoorden hieronder nog eens rustig na. Meer om terug te lezen: het interview met de 16-jarige Brenda, die HIV geinfecteerd is. Om terug te kijken: de reportage over jongeren met HIV in het programma Altijd Wat, van dinsdag 20 september.

De chatlog

Welkom Atie! Atie van der Plas, van het AMC, weet alles over HIV. Hoe krijg je het? Wat gebeurt er met je? Hoe vaak komt het voor? Stel hier je vraag aan haar!
AtieVanDerPlas: Ik zit klaar voor álle vragen!
dezemannie: Haha
Willem_9294: Amai dat is al vlugg :)
dezemannie: Heb je wel eens een soa gehad Atie?
AtieVanDerPlas: Nee!!!
AtieVanDerPlas: Had best gekund hoor...
AtieVanDerPlas: Ik had mazzel...
Willem_9294: Oei vertel ?
AtieVanDerPlas: Ik ben opgegroeid in de tijd van 'de pil'. Dus geen safe sex met condoom!
AtieVanDerPlas: Da's pas van later...
Willem_9294: Condoom bestond toch al in dienen tijd
AtieVanDerPlas: Jaaaa, maar toen waren SOA's nog niet zo bespreekbaar
AtieVanDerPlas: En de pil was toen in...natuurlijk bestond het condoom toen al!
Willem_9294: Ik heb ook altijd al veilige sex gehad maar heb er wel een vraag over
AtieVanDerPlas: Kom maar op!
Willem_9294: Als ik een meisje bef kan ik dan ook hiv krijgen, als een meisje besmet zou zijndezemannie heeft de chatbox verlaten.
AtieVanDerPlas: Daar is nou helaas geen simpel antwoord op, als dat meisje medicijnen tegen HIV slikt is de kans ENORM klein!
AtieVanDerPlas: Je moet je voorstellen dat je HIV via bloed alleen kan overdragen als jij een open wond aan je mond hebt en zij bloed in de vagina
Willem_9294: Mhh oke maar als een meisje dat niet zelf zou weten en dus die medicijnen niet slikt?
AtieVanDerPlas: @Willem, nog heel klein!!!!
Willem_9294: Oke bedankt
Kim: Is het echt zo dat je een grotere kans hebt op hiv als je pil slikt? (http://www.nu.nl/algemeen/263275¬6/de-pil-verdubbelt-kans-hiv.ht¬ml) of is dit het zoveelste onbetrouwbare onderzoek?
AtieVanDerPlas: Ik zou echt niet weten of je meer kans op HIV met de Pil hebt, volgens mij broodje Aap!
bob_the_bear: Hoeveel mensen in Nederland hebben AIDS?
AtieVanDerPlas: Aids komt gelukkig weinig voor, want dan ben je dus heel ziek van het HIV virus.
AtieVanDerPlas: En aangezien wij in het Westen medicijnen hebben.
bob_the_bear: En hoeveel mensen hebben het HIV-virus bij zich?
AtieVanDerPlas: Rond de 15000(dat zijn de mensen die dus getest zijn!)
AtieVanDerPlas: Weten jullie wat Double Dutch is!?
Simon: Pil én condoom
AtieVanDerPlas: Slimmerik!
Manuel97: Kun je als je aids hebt ook weer 'terug gaan' naar HIV? Hoe werkt dat?
AtieVanDerPlas: Ja dat kan maar over een ex aids patiënt wordt nooit gesproken!
AtieVanDerPlas: Als je heel ziek binnenkomt met alle verschijnselen van Aids en je gaat medicatie slikken dat kun je weer heel gezond worden!
Doux: Hoe groot is de kans op hiv/aids?
AtieVanDerPlas: Tjaaa, das moeilijk te zeggen, dat ligt aan vele factoren! Heeft iemand een hoog virus in zijn bloed? Gebruikt hij medicijnen? Gebruik je een condoom?
bob_the_bear: Ze zeggen dat HIV een uitvinding van de CIA is, is dat waar?
Pedobear:  Lol
AtieVanDerPlas: Ha, ha, wat denk jij?
bob_the_bear: Zou me niets verbazen!
Simon: De CIA zit in principe achter al het kwaad. en ze spannen samen in hun kantoor op het hellevuur. maar dat weet IEDEREEN. toch?
AtieVanDerPlas:  Ik ben waarschijnlijk heel naïef;-) )
Dezeman_7553: Hoi, ik heb anale seks gehad met een goede vriendin van me. Ze heeft hiv, heb ik het nu ook? Ik heb meerdere malen haar anale donkere hol gepenetreerd
AtieVanDerPlas: Testen!!!
Doux: Dezeman trolt er weer lekker op los ;-)
AtieVanDerPlas: Hij doet maar.......ben wel wat gewend!
Juud_3513: Kan je het ook van orale seks krijgen
AtieVanDerPlas: Ja dat kan, maar die kans is ENORM klein!
bob_the_bear: Waarom komt HIV zo veel in Afrika voor, hebben ze daar vaker anale seks?
AtieVanDerPlas: Nee, je krijgt HIV ook door gewoon sex te hebben hoor! Veel meer mensen in Afrika hebben HIV en vrijen zonder condoom! HIV is geén homo ziekte he'!
bob_the_bear: Ik zeg toch nergens dat het een homoziekte is?
AtieVanDerPlas: Nee das waar maar bij anale sex denken mensen daar vaak aan, dat is dus helemaal niet waar, want hetero's vinden het ook fijn....
Manuel97: Waarom dachten mensen vroeger dat HIV een homo-ziekte was?
AtieVanDerPlas: Omdat het in eerste instantie bij veel homo's voorkwam!
AtieVanDerPlas: Maar nu bestaat het grootste gedeelte uit vrouwen en kinderen
Pedobear: Waarom vrouwen en kinderen?
AtieVanDerPlas: Dat is de kwetsbaarste groep in Afrika, Azië etc., als ze zwanger zijn geven ze de HIV ook aan de baby's door
Manuel97: Waarom kwam het eerst dan vooral bij homo's voor? Omdat zij meer onbeschermde seks hadden ofzo? (Omdat ze dus niet bang hoeven te zijn voor zwangerschap?)
AtieVanDerPlas: Anale sex geeft meer wondjes(bloed op bloed contact)
AtieVanDerPlas: Condooms zijn in veel landen taboe....
Simon: Wat is het grootste misverstand over HIV wat jij in jouw werk nog steeds regelmatig recht moet zetten?
AtieVanDerPlas: Dat je HIV zomaar kunt krijgen!!!
AtieVanDerPlas: Door naast iemand te zitten etc., maar je krijgt het heus niet zomaar!
AtieVanDerPlas: En je kan dus iemand ook niet zo infecteren met het HIV virus!
henk_5109: Wat zijn goede strategieën om het aantal hiv/aids patiënten terug te dringen in o.a. Afrika?
AtieVanDerPlas: Veilig vrijen!
JRLelystad: Op welke manieren kun je dan wel HIV krijgen?
AtieVanDerPlas: Door onbeschermde sex, via de moeder aan de baby, via borstvoeding, via bloed/bloed, via bloedtrsansfusie(niet in het westen) en via naalden gebruik(drugs etc)
bob_the_bear: Wat zijn de verschijnselen van HIV?
AtieVanDerPlas: Als je een acute HIV infectie hebt(dus een korte periode na de sex)heb je behoorlijke griepverschijnselen, maar je kunt ook jaren met het HIV virus rond lopen zonder dat je het merkt!
Manuel97:
Kunnen zwangere vrouwen me HIV ook een baby zonder HIV krijgen, of krijgt een baby dan ook altijd HIV?
AtieVanDerPlas: Als je een HIV geïnfecteerde vrouw bent en je slikt medicatie is de kans om een HIV geïnfecteerde baby te krijgen minder dan 1%.
henk_5109: Komt het nog weleens voor in Nederland dat iemand geïnfecteerd raakt in bijvoorbeeld een ziekenhuis door een bloedtransfusie met besmet bloed of een besmette naald?
AtieVanDerPlas: Nee, bloed wordt erop gecheckt
henk_5109: Ja, dat snap ik, maar desondanks?
AtieVanDerPlas: Nee, dus:-)
AtieVanDerPlas: Gelukkig...
AtieVanDerPlas: Maar in 3e wereld landen gebeurt dat nog wel...
bob_the_bear: Als je vecht met iemand met hiv en die moet bloeden, kan je dan besmet raken?
AtieVanDerPlas: Nou Bob, dat is heel knap! Alles kan, maar de kans dat je geinfecteerd raakt is ENORM klein (gewoon een pleister plakken).
henk_5109: Kun je besmet raken als je geïnfecteerd bloed in je oog krijgt?
AtieVanDerPlas: Jemig, die vraag is pas van een moeder geweest met een geadopteerd kind! Nee, die kans is klein
AtieVanDerPlas: Ik zou me meer zorgen maken over Hepatitis B
AtieVanDerPlas: Dat is echt heel besmettelijk.
henk_5109: Daar ben ik voor ingeënt
AtieVanDerPlas: Mooi!
barnot: En muggen?
AtieVanDerPlas: Nee, dat is ook een broodje Aap!
AtieVanDerPlas: Dus onzin
Simon: Ik weet dat het behoorlijk dom is (en iets waar sommige Zuid-Afrikaanse presidenten ook nog in geloven) dat het helpt om na onveilige sex met een HIV-patient te douchen. nu kan je dat natuurlijk niet zomaar afwassen, maar tegelijkertijd dacht ik wel dat je het risico van besmetting wel kan verkleinen. is dat zo?
AtieVanDerPlas: Zuid Afrika is aan het herstellen zullen we maar zeggen, maar douchen is wetenschappelijk niet erg bewezen om een HIV infectie te voorkomen, maar een beetje hygiëne is altijd fijn!
barnot: Maar als ik een volgezogen mug doodsla heb ik een hand vol bloed, stel dat ik een wondje in mijn heb.. zelfs dan niet?
AtieVanDerPlas: Nee
Manuel97: Je hoort soms ook wel iets over dat cola helpt na de seks ofzo...
AtieVanDerPlas: Drinken?
Manuel97: Nee, dat de vrouw zich schoon spoelt met een flesje cola na de seks.
AtieVanDerPlas: Ik snapte je wel hoor, nee, maar ik weet wel dat dan in Rusland werd gedaan na de sex als anticonceptie.
AtieVanDerPlas: Het werkt niet tegen HIV
AtieVanDerPlas: Sex met condoom helpt tegen HIV:-)
AtieVanDerPlas: Zouden jullie sex met iemand hebben die verteld dat hij/zij HIV heeft!?
Roos: Ik zou het wel erg lastig vinden hoor, maar als ik er van overtuigd ben dat de risico's praktisch nihil zijn en ik vind diegene heel lief, dan wel.
AtieVanDerPlas: Helemaal mee eens, natuurlijk is het eng als je hoort dat iemand HIV heeft, maar als je weet hoe het met HIV zit en je echt gek bent op diegene...
Simon: Ik zou daar wel een nachtje over willen slapen, Atie, alleen ;) maar misschien daarna wel.
AtieVanDerPlas: Een nachtje erover slapen is ook een goede reactie.
henk_5109: Ik denk dat mijn scheve beeld een beetje in de weg staat.
AtieVanDerPlas: Wat is jouw scheve beeld?
henk_5109: Dat ik denk dat het besmettelijker is dan het daadwerkelijk is.
AtieVanDerPlas: Dat denken dus veel mensen met jouw! Maar als je de feiten weet...
henk_5109: Ja maar dat is dus wat ik vroeg, want die gedachte komt niet zomaar uit de lucht vallen..Is er iets misgegaan in de voorlichting over hiv/aids, als iedereen denkt dat het heel besmettelijk is, terwijl je dus praktisch je best moet doen om het te krijgen? (Op veilige seks na dan).
AtieVanDerPlas: Maar ken je de feiten nu? Dat je dus helemaal niet ZOMAAR geïnfecteerd kunt raken?
henk_5109: Ik wist wel dat dat niet zomaar kon, maar ik dacht wel dat je het vrij gemakkelijk kon krijgen via orale seks ofzo.
Roos: Henk bedoelde denk ik zijn vraag of er iets mis gegaan is in de voorlichting over hiv en aids, omdat iedereen denkt dat het zo ontzettend besmettelijk is. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn, mits je veilig vrijt.
AtieVanDerPlas: Ik denk dat er altijd nog veel taboe omtrent HIV is, dus is er toch iets mis met de informatie hierover.
bob_the_bear: De paus zegt dat condooms niet beschermen tegen HIV, is dat zo?
AtieVanDerPlas: Sorry, maar ik geloof niet in de paus...
Simon: Ik vind de soa-bewustwordingcampagnes soms op het randje van keiharde bangmakerij: hoe balanceer jij in je werk tussen mensen er toe aanzetten voorzichtig te zijn, zonder een soort van mega-angst te creëren?
AtieVanDerPlas: Ik snap wat je bedoelt, maar een feit is bijvoorbeeld wel dat er veel Chlamydia infecties zijn, waar je niet aan dood gaat maar als vrouw bijvoorbeeld wel onvruchtbaar van wordt!
AtieVanDerPlas: Sex moet leuk zijn en leuk kan ook veilig,toch?
AtieVanDerPlas: Het is wel een mooie vraag Simon! Ik vertel mijn pubers dat ze niet alleen veilig moeten vrijen vanwege hun HIV, maar ook omdat de ander een SOA kan hebben.
Simon: Dat vind ik een eerlijke boodschap. en ik begrijp ook dat je een maatschappelijk bewustzijn wilt hebben waarbij zorgvuldig condoomgebruik de norm is. Maar de manier waarop vind ik ook belangrijk. En ja, veilig en leuk gaan samen. Maar angst en leuk dan weer niet.
Simon: Het is voor de pubers met HIV die jij begeleidt ook prettiger als de rest van Nederland niet doodsbang is voor HIV (of andere soa's), maar een realistisch beeld heeft van de risico's
AtieVanDerPlas: Ik probeer al 13 jaar uit te dragen dat je niet bang voor iemand met HIV moet zijn! Maar het blijft moeilijk.
Simon: Begrijp ik. Ik heb respect voor het werk dat je doet.
AtieVanDerPlas: Dank, ik heb ook heel leuk werk:-)
henk_5109: Is het trouwens per definitie zo dat hiv ongeneeslijk is, of is genezing best een optie, die alleen nog niet is ontdekt?
Roos: Ik hoorde trouwens een tijd geleden op het nieuws, dat de eerste persoon van AIDS genezen was. Dit was een klein itempje en er werd verder helemaal geen aandacht aan besteed. Vond ik raar, dit lijkt me groot nieuws toch? Of is het niet waar?
henk_5109: Ja dat had ik ook gelezen, die patiënt had ook kanker volgens mij, en na een hoop behandelingen daarvoor, bleek hij geen hiv meer te hebben, toch?
AtieVanDerPlas: We kunnen HIV nog niet dood maken, maar wel zorgen dat het zo weinig in je bloed is dat je er geen last van hebt
Roos: Ja iets met beenmergtransplantatie of zo?
AtieVanDerPlas: Klopt, maar diegene kreeg leukemie en daarvoor een stamceltransplantatie
Roos: Ok, en dat verhielp dan gelijk ook de AIDS? of begrijp ik het verkeerd? Of was hij alleen van leukemie genezen?
AtieVanDerPlas: Maar het is niet de oplossing tegen HIV, een stamceltransplantatieis nogal wat en alleen al van de transplantatie an sich kun je overlijden!
Roos: Ah ok, maar op zich natuurlijk wel een positief geluid dat er IETS bestaat waardoor het ooit misschien genezen zou kunnen worden..
AtieVanDerPlas: Nee, ik denk dat dat geen hoop is! Ik heb op een kinderafdeling gewerkt met stamceltransplantaties en de risico's zijn heel groot, je krijgt chemo's wordt bestraald en dan is het maar de vraag of de transplantatie werkt.
Roos: Ok, vandaar dat het geen groot nieuws geworden is..
AtieVanDerPlas: Op 3 december is hij wel in Carré omtrent een dag mbt tot HIV
Roos: Ok, interessant!
Kaas_9211: Waarom zeggen ze dat je via muggen geen HIV kan krijgen? Als ze iemand steken die het hebben, en daarna jou gelijk, kan dat toch gewoon?
AtieVanDerPlas: Muggen doen iets met het bloed, stofje toevoegen....en als ze je prikken (stel met HIV geïnfecteerd bloed) spuiten ze dat niet je huid in...
Kaas_9211: Maar het kan toch op hun 'stekel' zitten?
AtieVanDerPlas: Nee, Kaas, nee! Zet t uit je hoofd!!!
AtieVanDerPlas: Vinden jullie dat iemand het je voor de sex zou moeten vertellen dat hij HIV heeft?
Roos: Ja, dat zou ik wel willen. Jullie?
Katarina: Ja, maar ik begrijp dat het moeilijk om te vertellen is.
AtieVanDerPlas: Waarom zou je dat willen als je toch met condoom vrijt????
Katarina: Een condoom kan toch knappen of whatever?
AtieVanDerPlas: Dat kan, maar dan heb je dat condoom niet goed omgedaan!
AtieVanDerPlas: Een puber zei eens tegen me: als ik dat doe kan ik mijn broek wel aanhouden!
Roos: Ja dat begrijp ik ook wel weer
Roos: Maar omdat ik bij HIV nog automatisch denk HEEL GEVAARLIJK.. na deze chat weet ik beter;)
Katarina: Ja, ik snap ook wel als mensen het niet vertellen.
AtieVanDerPlas: Als iemand HIV heeft en medicatie gebruikt is de kans erg klein(zelfs zonder condoom, Zwitsers standpunt)
Roos: Ja, ik dacht dat de kans best groot zou zijn.. niet dus!
AtieVanDerPlas: Maar stel je vrijt met iemand die HIV heeft en het condoom knapt dan kan je medicatie gebruiken binnen 48 uur.
AtieVanDerPlas: Dat heet PEP en heeft elke EH in Nederland
henk_5109: EH?
Roos: Eerste hulp
Roos: Dan is het wel handig als je weet dat iemand hiv heeft. maar dat zal hij/zij dan ook wel vertellen.
AtieVanDerPlas: Iedereen met HIV weet dat PEP bestaat en weet ook dat als het condoom knapt hij zijn /haar partner daar eigenlijk op zou moeten wijzen
henk_5109: Zijn er bijverschijnselen van hiv medicatie?
AtieVanDerPlas: Ja, je kunt er ziek van zijn, maar niet iedereen heeft daar last van
AtieVanDerPlas: Maar die medicatie is wel lastig!
Roos: Want?
AtieVanDerPlas: Elke dag rond de zelfde tijd!!!

Katarina: Hoe kan het eigenlijk dat je van HIV niet kan genezen?
AtieVanDerPlas: Het is een ongelooflijk slim virus, waar ze nog geen vaccin of medicijn tegen hebben kunnen uitvinden, maar er wordt over de hele wereld heel hard gezocht naar iets wat wel werkt!
henk_5109: Waar komt hiv eigenlijk vandaan? Want het bestaat nog niet zo heel lang toch?
AtieVanDerPlas: Ze denken dat de aap de 1e was die het had, en dat deze is gegeten door mensen...........maar er zijn ook verhalen dat ergens in begin 1900 al een zeeman was waar ze nu van denken dat hij Kaposi had (dus Aids)
oli4_6630: Is 'double dutch' 100% veilig ?
AtieVanDerPlas: 100 % durven wij eigenlijk nooit te zeggen:-) , maar ik denk voor 99.9% wel!
oli4_2450: Oke ! :)
oli4_2450: Tenminste.. als je het beide goed gebruikt is er toch niks aan de hand?
AtieVanDerPlas: Precies maar dan moet je beide goed gebruiken!
AtieVanDerPlas: Durven jullie nu iemand met HIV te tongen?
Simon: tongen wel hoor
Simon: Stuur ze allemaal maar langs. geintje. ;)
AtieVanDerPlas: Mooi! en de rest!?
Jon: bluf
Katarina: Dat durfde ik voor de chat ook al wel hoor.
AtieVanDerPlas: Mooi, heel veel mensen vinden dat al een eng idee!
AtieVanDerPlas: Jon, en jij dan?
Jon: ik ben al bezet, sorry
Roos: Ik ook wel
Kaas_9211: ik niet
AtieVanDerPlas: Waarom niet?
Kaas_9211: Omdat onderzoekers het ook fout kunnen hebben, onderzoek schmonderzoek
AtieVanDerPlas: Nee maar dit is gewoon logisch denken......
Katarina: Jeetje Kaas, wist je al dat je van computeren vierkante ogen krijgt? Ik zou 'm snel uitzetten.
AtieVanDerPlas: Katarina, ;-) ))
Kaas_9211: Daar heb ik proefondervindelijk niets van gemerkt
henk_5109: Dan kun je ook wel denken dat je hiv krijgt van pindakaas op je brood.
Het is 18:00u! Atie, ontzettend bedankt voor alle verhelderende en goede antwoorden op de vragen. Ik denk dat we allemaal weer een stukje AIDS/HIV-wijzer zijn dankzij jou!
AtieVanDerPlas: Het was leuk!!!
Simon: Atie bedankt voor je komst, succes met je werk
Kaas_9211: Bedankt
Simon: Adieu
Katarina: Houdoe
AtieVanDerPlas: Jullie mogen best nog eens bellen voor een HIVchat!
Roos: Heel erg bedankt! O, dat is goed nieuws:)
AtieVanDerPlas: Succes met de website!
Katarina: O, ik vond deze chat een goed initiatief. Trouwens.
henk_5109: Ik vond het een hiv-positieve ervaring
AtieVanDerPlas: :-)


0 reacties | lees origineel...

› Meer...

Eva (15) is depressief en woont in een kliniek

8 okt 2011, 06:12 - Dit is een geimporteerd blog item! origineel

Terwijl ik me verveel bij wiskunde of rondhang met vrienden, is m'n beste vriendin Eva (15) sinds kort met hele andere dingen bezig.

Begin deze maand heeft ze namelijk haar eigen huis in Wieringerwerf (bovenin Noord-Holland) ingeruild voor een psychiatrische kliniek in Leeuwarden. Weg van klasgenoten, familie en vrienden.

"Omdat ik al twee jaar last heb van een erfelijke depressie, ging ik eerst in Hoorn naar een psycholoog," steekt Eva van wal. Ze voelde zich elke dag zó verschrikkelijk kut en verdrietig in het kwadraat, dat ze daar zelf onmogelijk nog uit kon komen.

Maar toen ze merkte dat de bezoeken aan de psycholoog niet hielpen, switchte ze naar de Kinnik-jongerenkliniek in Leeuwarden, waar ze goeie verhalen over had gehoord. "Omdat 't niet erg naast de deur is, ben ik er maar gaan wonen."

Ander thuis

"Alle bewoners hier hebben een eigen kamer met standaardmeubilair en een schoonmaakster die elke dag langskomt," vertelt ze. Een beetje zoals een hotel dus, maar je mag ook wat spulletjes van thuis meenemen om de boel wat te pimpen.

Even snel naar buiten om een boodschap te doen of vrienden te zien, is er niet bij: "Ik mag de kliniek wel uit, maar dan moet ik eerst afspraken maken met de leiding."

Ochtend = school

Hoe ziet haar dagelijks leven er nu uit? "Elk ochtend stap ik met een groot gedeelte van mijn groep op de fiets naar school, samen met de leiding. Het is niet verplicht, eerder een soort bezigheidstherapie. Ik volg onder andere de vakken dierverzorging, Duits, geschiedenis en economie."

Dierverzorging en zo dus. Elke dag tot 12 uur 's middags. Kan ze niet gewoon verder met de havo, als ze toch naar school gaat? "Nee, dan zou ik elke dag ongeveer zeven uur lang op school zitten. Dat kan ik niet, daar ben ik nog te ziek voor," legt ze uit.

Middag = therapie

Bovendien heeft Eva niet zoveel tijd voor school, want elke middag heeft ze therapie. Ze legt uit: "Momenteel ben ik bezig met de therapie 'Doepressie', wat inhoudt dat ik samen met mijn persoonlijke begeleider vragen beantwoord. Zo leer ik om te gaan met mijn depressie."

En daarmee wordt ze meteen beter? Waarschijnlijk niet. "Het kan ook zijn dat ik, als ik 'Doepressie' heb afgesloten, groepstherapie of therapie met mijn familie krijg."  Die ziet ze trouwens sowieso elk weekend, want dan mag ze gewoon naar huis. En elke avond kunnen ze op bezoek komen.

De toekomst

"Hoe lang ik hier zal zitten? Dat weet ik echt niet," vertelt Eva. "Het kan zijn dat je er al na drie dagen uit bent, maar sommigen zitten hier wel drie jaar." Het is natuurlijk lastig in te schatten wanneer zo'n depressie over gaat. Of je gameverslaving of je anorexia, wat enkele van Eva's medebewoners hebben.

Als ik daar zou wonen zou ik op een gegeven moment wel weg willen, maar Eva neemt netjes haar verantwoordelijkheid. "Ik zit hier vrijwillig, dus kan vandaag de kliniek al uit als ik wil. Maar dat wordt natuurlijk afgeraden, omdat ik nog druk bezig ben met therapie."

"Fijn dat ik hier zit"

Bovendien is ze zelfs wel te spreken over haar verhuizing. "Ik vind het fijn dat ik hier zit. Hiervoor heb ik een jaar thuisgezeten en mijn psychiater in Hoorn kon niets meer voor me doen. Nu gaat het wat beter met me, omdat ik weer een beetje naar school kan en weer therapie heb."

Ook kijkt ze alweer vooruit: "Als ik hier klaar ben, wil ik samen met mijn zus in Leeuwarden gaan wonen. En een leuke opleiding volgen, net als ieder ander." En een leven leiden zoals dat dat van mij.


7 reacties | lees origineel...

› Meer...

Weg met mainstream in What the Fashion!

7 okt 2011, 10:23 - Dit is een geimporteerd blog item! origineel

Aspirerend modejournalist Jorinde sterft een beetje van binnen als ze de zoveelste leeftijdsgenoot ziet die zichzelf in een doodsaaie standaardoutfit heeft gehesen à 500 euro.

Voor deze nieuwe rubriek WTF: What the Fashion! spot Jorinde de voorlopers met gevoel voor stijl, waarvan ze zelf nog iets zou kunnen leren.

Deze allereerste keer kwam ik twee prachtige mensen tegen in mijn thuishaven Rotterdam: Shenta en Masaki.

Shenta is 19 en doet havo op de vavo.

Op de vraag naar welke dingen haar kledingstijl inspireren, antwoordt ze: 80's en punk/rock. Ze houdt van vintage kleding met een verhaal. James Dean en Jack White zijn haar stijliconen en ze is gek op steden als Londen en Amsterdam.

Ze haalt haar kleding bij winkels zoals Episode en af en toe komt ze eens bij de H&M, vertelt ze me.

Wat betekent mode voor haar? Shenta: "M'n wereld draait niet om mode, maar is wel een deel ervan. Mode is voor mij een manier om mijzelf uit te drukken en om creatief bezig te zijn."  Als shoptip vertelt ze: "Wees niet bang van tweedehands kleding, het maakt je uniek."

Gelijk heeft ze, vind ik. Zelf vind ik met name Shenta's schoenen wel leuk, en ook in het jasje zou je me best tegen kunnen komen.

Masaki (18) zit in het eindexamenjaar van de havo. Ik trof hem bij de wereldberoemde Kubuswoningen en vroeg 'm of ik een paar kiekjes van zijn kledingstijl mocht maken.

Hij vertelt me dat hij van een minimalistische stijl houdt met een classy randje. Maar je kunt hem ook tegenkomen met een spijkerjasje, Vans (die had hij ook aan) en een groene zonnebril. Ik ben onder de indruk van de veterstrik om zijn nek.

Zijn geheime stijltip is: "wees wie je bent, en durf anders te zijn." Ik knik instemmend en hij gaat verder: "Als je iemand ziet die er leuk uitziet: laat je beïnvloeden en probeer het uiterste uit jezelf te halen in het ontwikkelen van je eigen sitjl. Probeer veel uit, dan weet je wat bij je past." Goede tip, Masaki!


9 reacties | lees origineel...

› Meer...

4 tips om Facebook weer de oude te maken

7 okt 2011, 06:50 - Dit is een geimporteerd blog item! origineel

Facebook zit in 'n identiteitscrisis. Alles zag er altijd prima uit, maar blijkbaar vindt baas Marck Zuckerberg dat niet meer genoeg.

Resultaat: ineens vliegen de muziekupdates, topverslagen, ongevraagde lijsten en privacyschendingen je om de oren.

Niet iedereen is even blij met al die nieuwigheid. Daarom: vier tips om Facebook weer een beetje de oude te maken! 

Schakel muziekupdates uit

Af en toe 'ns zien wat iemand vet vindt om te luisteren, is best leuk. Maar dat Jantje nu alweer voor de twaalfde keer de Kabouter Plop-Remix op vol volume heeft staan, hoeven we nou ook weer niet te weten.

Toch wil Facebook graag dat je het ziet. Als je vrienden Spotify koppelen aan Facebook, dan komen ALLE nummers die ze luisteren op hun prikbord te staan - en bij jou dus flink in de weg. Heb jij 't ook niet zo op de muzieksmaak van je vrienden? Gelukkig kan je 't uitzetten.

Hoe? Klik in de rechterbovenhoek van zo'n muziekupdate op het pijltje en klik de optie 'zeg abonnement op statusupdates van Spotify op' aan. Nu ben je verlost van alle geluidsspam.

Verwijder jezelf uit de Ticker

Met de introductie van 'het nieuwe Facebook' is daar  ook opeens de ticker. Rechtboven in beeld zie je live ALLES wat je vrienden nu op Facebook aan het uitspoken zijn. Elke poep, scheet, like of reactie. Maar je vrienden zien dat dus ook van jou...

Heb je liever niet dat al je vrienden direct weten dat jij Sieneke stiekem dagelijks liket en je ook wel erg vaak reageert op die Playmobile-pagina? Via een omweg kun je aanpassen welke activiteiten vrienden van jou zien in de Ticker.

Hoe? Ga naar jouw profielpagina. Klik op een soort update (bijv. Like, nieuwe vriend of muziek) en klik op het kruisje rechtsbovenin. Klik nu op 'verberg deze actie van mijn prikbord'. Zo bepaal je zelf wat er wel en niet op je prikbord en dus live in de Ticker te zien is!

Verberg automatische lijsten

Omdat we er te veel tijd doorbrengen, denkt Facebook tegenwoordig dat het onze vrienden ook wel in groepjes kan indelen voor ons. Het kan natuurlijk heel handig zijn om alleen maar statusupdates van mensen waarmee je op de créche hebt gezeten bij elkaar te zien, maar mij irriteert het mateloos.

Doe mij maar gewoon alle updates van iedereen op één plek. Geen keuzestress over wie nou wel een 'goede vriend' is en wie niet. Van mij krijgen die lijsten een enkeltje onzichtbaarheid.

Hoe? Ga naar je startpagina. In het linkermenu klik je naast het kopje 'lijsten' op 'meer'. Je komt nu in het lijsten-beheerscherm. Nu moet je alle lijsten langslopen, op het blauwe potloodje klikken en kiezen voor 'altijd verbergen'.

Topverslagen écht top maken

Facebook is dus net de God van het Internet: hij ziet alles, hoort alles en bepaalt zelfs wie of wat je straks tegen het lijf loopt. Ben je dus inderdaad die stiekeme Sieneke-fan, dan zal jij een stuk meer likes van hatepages, nieuws en songs van haar voorbij zien komen dan non-Sieneke-fans.

Dit goddelijke gedrag begint meer op hersenspoelen te lijken sinds de invoevering van de 'topverslagen'. Een hele slechte vertaling van topstories, maar dat terzijde. Facebook bepaalt welke gebeurtenissen jij super mega hyper interessant vindt en plaatst die bovenaan. Maar helaas schat Facebook dat nog wel 'ns verkeerd in.. How to fix that?

Hoe? Klik op het pijltje rechtsboven in een niet-zo-topverslag en vervolgens op 'markering als topverslag verwijderen'.  Als je dit maar vaak genoeg doet, leert Facebook vanzelf wat jij echt top vindt en wat niet - en dan is deze functie zo slecht nog niet.

Maak je borst maar nat

Dit is nog maar het begin. Deze nieuwe functies van Facebook werken allemaal toe naar één spetterende ontknoping: de onthulling van Facebooks Timeline begin 2012, de nieuwe layout dus. En tja, als die eenmaal wordt ingevoerd dan kan zelfs ík Facebook niet meer de oude maken.

 

P.S: je vindt ons toch wel al leuk he?


3 reacties | lees origineel...

› Meer...

Kleding-inspiratie in WTF: What the Fashion!

7 okt 2011, 06:50 - Dit is een geimporteerd blog item! origineel

Een volle kledingkast, maar niets om te dragen? Sta je op het punt om dan maar liever naakt naar school te gaan? Deze nieuwe rubriek op Scholieren.com helpt je uit de brand. WTF: What The Fashion!

Elke twee weken scheidt Jorinde het kaf van het koren en gaat ze de straat op om scholieren met een compleet eigen stijl op de foto te zetten.

Deze allereerste keer kwam ik twee prachtige mensen tegen in Rotterdam: Shenta en Masaki.

Shenta is 19 en doet havo op de vavo.

Op de vraag naar welke dingen haar kledingstijl inspireren, antwoordt ze: 80's en punk/rock. Ze houdt van vintage kleding met een verhaal. James Dean en Jack White zijn haar stijliconen en ze is gek op steden als Londen en Amsterdam.

Ze haalt haar kleding bij winkels zoals Episode en af en toe komt ze eens bij de H&M, vertelt ze me.

Wat betekent mode voor haar? Shenta: "Me wereld draait niet om mode, maar is wel een deel ervan. Mode is voor mij een manier om mijzelf uit te drukken en om creatief bezig te zijn."  Als shoptip vertelt ze: "Wees niet bang van tweedehands kleding, het maakt je uniek."

Gelijk heeft ze, vind ik. Zelf vind ik met name Shenta's schoenen wel euk, en ook in het jasje zou je me best tegen kunnen komen.

Masaki (18) Rotterdam zit in het eindexamenjaar van de havo. Ik trof hem bij de wereldberoemde Kubuswoningen en vroeg 'm of ik een paar kiekjes van zijn kledingstijl mocht maken.

Hij vertelt me dat hij van een minimalistische stijl houdt met een classy randje. Maar je kunt hem ook tegenkomen met een spijkerjasje, Vans (die had hij ook aan) en een groene zonnebril. Ik ben onder de indruk van de veterstrik om zijn nek.

Zijn geheime stijltip is: "wees wie je bent, en durf anders te zijn." Ik knik instemmend en hij gaat verder: "Als je iemand ziet die er leuk uitziet: laat je beïnvloeden en probeerde het uiterste uit jezelf te halen in het ontwikkelen van je eigen sitjl. Probeer veel uit, dan weet je wat bij je past." Goede tip, Masaki!


0 reacties | lees origineel...

› Meer...

Hoe geleerd we ons ook voordoen, dat oerinstinct brult

6 okt 2011, 10:03 - Dit is een geimporteerd blog item! origineel

De oprechte interesse, de gepassioneerde mensen. De ochtenden waarop ik daadwerkelijk de eerste zonnestralen die boomtoppen zie likken. De voorwaardelijke liefde van een vriendinnetje.

Wat zal dit schooljaar anders zijn? Want dat moet hè, er moeten dit schooljaar dingen anders zijn.

Veel jongeren verlaten hun ouderlijk huis om ergens anders te gaan wonen en studeren, krijgen vervolgens een baan en sterven tot slot ergens in een eenzaam verzorgingstehuis.

Vaak is dat nog geen twee kilometer van de plek waar ze uit moeders baarmoeder geklommen zijn. Misschien lijkt het me wel wat om in Bangladesh dood te gaan, of tijdens een reis naar Canada. In of na zo'n situatie kijk je toch heel anders op je leven terug? Op zo'n plek kun je totaal andere shit zien, nieuwe dingen leren en nog even naïef zijn. Even maar.

Hier spreekt alweer een zelfhatende Limburger, die zijn afkomst verloochent en deze zomer voor de religie van het stedelijk netwerk heeft gekozen. En het zijn niet alleen Limburgse jongeren, want overal in ons land kiezen leeftijdsgenoten er voor om hun bekende omgeving te verlaten.

De rivaliteit tussen dorpen, de beperkte keuze aan scholen, naar huis fietsen en een tractor-trek-wedstrijd passeren. De geur van vers ingezaaid poep op de akkers die je neus verkracht als je in het park zit, waar welgeteld twee hangjongeren hun naam eer aan doen.

Maar dit jaar gaat dus anders worden voor me. Met een studie in Utrecht. Verder gaan na het vriendinloze jaar dat ik achter de rug heb. Wat dat laatste betreft geef ik maar de schuld aan een gebrek aan écht leuke meisjes, die een apart verhaal te vertellen hebben.

Want ik kan eigenlijk niet de schuld geven aan mijn zelfhaat. Dan doe ik precies hetzelfde als dat wat ik zo verafschuw: in een kleine gemeenschap blijven wonen en alleen wat nieuws zien als er wat nieuws komt.

Ergens ben ik ook wel blij dat ik even niet heb gejaagd, moe van het stereotype man dat z'n lul achterna loopt. Maar hoe ontwikkeld, romantisch en geleerd we ons ook voordoen, dat oerinstinct brult. Aan die kreet moet gehoor worden gegeven. De drang om vrouwelijk schoon eens flink uit te raggen, blijft ook dit jaar bestaan.

En daar moeten we toch wel een beetje mee oppassen, om te voorkomen dat we uitsterven door een soa-ramp. Stel je voor, de laatste documentatie van het menselijk ras zouden beelden zijn van kruiskrabbers. Zodat we de historie ingaan als soort dat uitgeroeid werd door z'n eigen syfilis.

Wat dat betreft hebben priesters het nog makkelijk, want die zijn getrouwd met God. Ook al zijn ze tegen 't homohuwelijk. Die hoeven niet op te passen voor een soa. En hebben geen drang om weg te vluchten uit een boerengehucht.


3 reacties | lees origineel...

› Meer...

"Drugsvoorlichting kan juist averechts werken"

6 okt 2011, 10:03 - Dit is een geimporteerd blog item! origineel

De ex-junk die in de klas komt vertellen dat het niet oké is om heroïnespuitend onder een brug in Rotterdam te belanden. Houdt dat scholieren op het rechte pad?

"Het kan ook júist averechts werken," stelt ontwikkelingspsycholoog Reinout Wiers uit. Huh?

Gister zei hij in het AD dat er in een brugklas na zo'n voorlichting juist iets meer geblowd gaat worden, in plaats van minder.

Daar gaan we als Scholieren.com even achteraan: wie is die Wiers? En hoe zit dat precies? Is een taboe'tje op z'n tijd (gewoon doen alsof drugs niet bestaat) eigenlijk beter?

Drugskenner

Wiers blijkt een gast die er verstand van heeft: maandag adviseerde hij zelfs de Tweede Kamer over het drugsbeleid. Toen wij 'm mailden met de vraag hoe dat nou precies zat, wees hij ons op een onderzoek uit 2001 onder bijna tweeduizend Nederlandse leerlingen, verdeeld over 12 scholen.

9 van die scholen gaven braaf en goedbedoeld voorlichting over (tegen!) alcohol, roken en drugs. 3 scholen deden niet.

En inderdaad: op de 'voorlichtingsscholen' werd soms meer geblowd dan op de niet-voorlichtingsscholen. Om precies te zijn: ongeveer evenveel scholieren experimenteerden daarna met de wietjes en hasjies, maar die scholieren verrookten dan wel wat meer gram van dat spul.

Teveel averechts effect

Wiers staat dus niet per se te juichen over iedere voorlichtingsles die jij gevoerd krijgt. "Er is inmiddels teveel onderzoek (ook veel uit Amerika) dat laat zien dat preventie soms werkt, maar soms ook juist averechtse effecten kan hebben. Teveel om te denken 'baat het niet, dan schaadt het ook niet,'" laat hij Scholieren.com weten.

De ontwikkelingspsycholoog - die als het ware een beetje verslaafd is aan het onderzoek doen naar verslavingen - vindt dus dat beter onderzocht moet worden of die lessen werken, wanneer wel en wanneer niet. "Je gaat tenslotte ook niet zomaar pillen uitdelen op het schoolplein." Uh, nee.

Pas als ouders meewerken

Is alle voorlichting dan slecht? Duwt jouw school je in feite met iedere voorlichtingsles een beetje dichter naar die heroïnebrug? Nee zegt Wiers, da's overdreven: "Het werkt wel, als je daarnaast ook voorlichting geeft aan de ouders. Die kunnen het beste duidelijke regels stellen: niet blowen voor je achttiende. En voor sommige speciale groepen jongeren werkt preventie ook al zonder ouders: bij hele impulsieve of juist depressieve tieners bijvoorbeeld."

Maar hoe kan je ons -kwetsbare kinderen in een stormachtige levensfase- zonder strenge ouders dan wél van de drugs af houden? Coffeeshops bij scholen weghalen zal niet echt helpen, voorspelde onze redacteur Rutger laatst al en Wiers is het daar mee eens. Wat wel? "De leeftijdsgrens verhogen, ook voor alcohol en sigaretten. En dat goed controleren. Da's de beste bescherming tegen alle vormen van verslaving: niks onder de 18 jaar."

Nee is nee is nee.

Limiet

Wiers heeft nog een idee: "De hoeveelheid die een persoon in een coffeeshop kan kopen, op 1 gram stellen per dag." Nu mag je als achttienplusser nog 5 gram per dag kopen: genoeg om een keer of tien in hogere sferen te vertoeven.

Kortom: Wiers denkt niet dat jij na een interessante drugsles meteen naar de shop zult rennen, maar dat scholen wel even na moeten denken voordat ze je een dvd'tje tonen of een Piet Wiet voor de klas zetten. Of krijg jij wél meteen zin om een keertje flink te gaan spacen als op school alle nadelen opgesomd worden?

En wat zou de invloed van dit artikel op jouw blowgedrag zijn?

Onze redacteur Rutger II is trouwens ook niet zo'n voorstander van voorlichting op school. Maar dan om andere redenen.


2 reacties | lees origineel...

› Meer...

Filosofie over het nieuwe schooljaar

6 okt 2011, 06:31 - Dit is een geimporteerd blog item! origineel

De oprechte interesse, de gepassioneerde mensen. De ochtenden waarop ik daadwerkelijk de eerste zonnestralen die boomtoppen zie likken. De voorwaardelijke liefde van een vriendinnetje.

Wat zal dit schooljaar anders zijn? Want dat moet hè, er moeten dit schooljaar dingen anders zijn.

Veel jongeren verlaten hun ouderlijk huis om ergens anders te gaan wonen en studeren, krijgen vervolgens een baan en sterven tot slot ergens in een eenzaam verzorgingstehuis.

Vaak is dat nog geen twee kilometer van de plek waar ze uit moeders baarmoeder geklommen zijn. Misschien lijkt het me wel wat om in Bangladesh dood te gaan, of tijdens een reis naar Canada. In of na zo'n situatie kijk je toch heel anders op je leven terug? Op zo'n plek kun je totaal andere shit zien, nieuwe dingen leren en nog even naïef zijn. Even maar.

Hier spreekt alweer een zelfhatende Limburger, die zijn afkomst verloochent en deze zomer voor de religie van het stedelijk netwerk heeft gekozen. En het zijn niet alleen Limburgse jongeren, want overal in ons land kiezen leeftijdsgenoten er voor om hun bekende omgeving te verlaten.

De rivaliteit tussen dorpen, de beperkte keuze aan scholen, naar huis fietsen en een tractor-trek-wedstrijd passeren. De geur van vers ingezaaid poep op de akkers die je neus verkracht als je in het park zit, waar welgeteld twee hangjongeren hun naam eer aan doen.

Maar dit jaar gaat dus anders worden voor me. Met een studie in Utrecht. Verder gaan na het vriendinloze jaar dat ik achter de rug heb. Wat dat laatste betreft geef ik maar de schuld aan een gebrek aan écht leuke meisjes, die een apart verhaal te vertellen hebben.

Want ik kan eigenlijk niet de schuld geven aan mijn zelfhaat. Dan doe ik precies hetzelfde als dat wat ik zo verafschuw: in een kleine gemeenschap blijven wonen en alleen wat nieuws zien als er wat nieuws komt.

Ergens ben ik ook wel blij dat ik even niet heb gejaagd, moe van het stereotype man dat z'n lul achterna loopt. Maar hoe ontwikkeld, romantisch en geleerd we ons ook voordoen, dat oerinstinct brult. Aan die kreet moet gehoor worden gegeven. De drang om vrouwelijk schoon eens flink uit te raggen, blijft ook dit jaar bestaan.

En daar moeten we toch wel een beetje mee oppassen, om te voorkomen dat we uitsterven door een soa-ramp. Stel je voor, de laatste documentatie van het menselijk ras zouden beelden zijn van kruiskrabbers. Zodat we de historie ingaan als soort dat uitgeroeid werd door z'n eigen syfilis.

Wat dat betreft hebben priesters het nog makkelijk, want die zijn getrouwd met God. Ook al zijn ze tegen 't homohuwelijk. Die hoeven niet op te passen voor een soa. En hebben geen drang om weg te vluchten uit een boerengehucht.


0 reacties | lees origineel...

› Meer...